Potroači nedovoljno zatičeni od genetskog zagađenja
rotoksično, kancerogeno, mutageno i hormonsko dejstvo, izazivajući
promene u mukom fertilitetu. Svojstva pesticida mogu da se porede sa
osobinama ženskih hormona, estrogena: uopteno govoreći, izgleda
da je delovanje hormona odgovorno za smanjenje broja spermatozoida za 50
odsto u poslednjih 50 godina, Ako se opadanje spermatozoida nastavi, do
2060. godine, kloniranje ljudske vrste postaće neizbežno.
Pored navodne prednosti kakva je: biorazgradljivost, Monsanto predstavlja
genetski izmenjeno seme kompatibilno sa Roundupom, kao nekodljivo
po klimu
(climate friendly), jer njegova primena omogućuje
poljoprivrednom proizvođaču da smanji, ako ne i da izbaci svaku obradu
zemlje, jer obezbeđuje skladitenje velikih doza ugljendioksida i metana
u tlu, čime bi se emisija ugljendioksida u SAD navodno smanjila za 30
odsto. Bilo bi dobro da nam objasne u čemu bi primena kulture koja nije
genetski promenjena bila manje efikasna. Samo je jedno sigurno: profit bi
bio manji, pre svega zato to obična kultura ne bi iziskivala primenu
herbicida Roundup. Iznenadna sklonost Monsanta ka ekologiji i revnosno
zalaganje njenog predsednika, g. Roberta B. Hora, za trajniji razvoj
poklapaju se sa interesima prodavaca prava na zagađivanje, kakvi su farmeri
iz Montane, koji su se već okupili u koaliciji za, prodaju prava na emisiju
ugljendioksida.
Ako je frazeologija Novog Monsanta, namenjena za spoljanju upotrebu,
usmerena na toleranciju, potovanje i dijalog,
strateki rečnik koji se interno koristi očigledno je znatno
siroviji. Filozofija
firme, kako je izlaže g. Ted Krozbi, direktor
programa biljnog razvoja, pred rukovodećim oobljem Monsanta za Latinsku
Ameriku, u januaru 2001, ne haje mnogo za nijanse: Treba odmah ponuditi i
pajplajn i budućnost. Jasno rečeno, slobodne poljoprivredne
povrine valja preplaviti genetski modifikovanim organizmima da bi se zauzeo
teren - i to nepovratno. Latinska Amerika je, sa tog stanovita, dobitna
kombinacija. Povrine koje predstavljaju razvojni potencijal
Monsanto
procenjuje na 100 miliona hektara, samo u Brazilu.
Nažalost, ta zemlja se i dalje tvrdoglavo opire genetski modifikovanim
organizmima, sa žaljenjem konstatuju g. Na Hoang i njegove kolege iz
grupacije Monsanto, nosioci strategije Free to Operate u Latinskoj Americi:
Ova zemlja je već sada drugi svetski proizvođač genetski izmenjene soje,
posle Sjedinjenih Država, a nema sumnje da će uskoro biti i prvi.
To je najveća ekonomska sila Latinske Amerike, ali je i jedina
gde genetski izmenjeni zasadi jo nisu formalno odobreni. Sudije
su ukazale na nepravilnosti postupka za odobravanje genetski
izmenjene soje Roundup Ready, s obrazloženjem da nisu sprovedene
odgovarajuće analize uticaja na životnu sredinu, čak su ile dotle
da ustvrde da je postojeća agencija za pravno regulisanje biotehnologija
konstituisana na nelegalan način. Usvajanje statuta dotične agencije,
CTNBio, čeka na ratifikaciju u brazilskom kongresu... Cilj je: otvoriti ventil
cevovoda
da bi genetski izmenjena soja mogla da povuče i druge dozvole za
plasman na tržitu; za kukuruz Yieldgard, pamuk Bollgard i pamuk Roundup Ready
u 2002; kukuruz Roundup Ready u 2003; za soju sa insekticidom Bt u 2005.
U međuvremenu, Monsanto ulaže 550 miliona dolara u izgradnju fabrike za
proizvodnju svog herbicida Roundup na severoistoku brazilske države Baija.
Strategija multinacionalne kompanije usmerena je na prihvatanje biotehnologije:
postarati se da neka zemlja najpre prihvati genetski modifikovane organizme,
a zatim - ili u isto vreme - preplaviti tržite. Za to su potrebne opsežne
kampanje besomučnog reklamiranja. U SAD, TV spotove direktno otkupljuje
organizacija za propagandu ove brane, Council for Biotehnology Information.
Monsanto je jedan od osnivača te organizacije koja objedinjuje informacije o
dobrobitima biotehnologija. Televizija je moćno sredstvo koje može da utiče na
prihvatanje biotehnologija. Zato pratite reklamne spotove i ukažite na njih
svojoj porodici i svojim prijateljima, preporučuje g. Tom Helper, direktor
programa za prihvatanje biotehnologije u seditu Monsanta, u mestu Krev-Ker
(Misuri). Pitanje je, kako umiriti američke poljoprivredne proizvođače koji se
ustežu da kupe genetski modifikovano seme, strahujući da će izgubiti inostrana
tržita.
Iako su pokrenule masovne reklamne kampanje u SAD, firme Aventis krop
sajans, BASF, Dou kemikal, Dipon, Monsanto, Novartis, Zeneka ag prodakts, jo
se kolebaju da isto urade i u Evropi... U Ujedinjenom Kraljevstvu, grupa
komercijalista iz Monsanta zadovoljna je rezultatima svog programa pledoaje za
biotehnologiju koji im, posle obuke koju firma obezbeđuje, dozvoljava da
sami sebe proglase stručnjacima
za ovu materiju i da onda krenu da hvale
zasluge genetski izmenjenih proizvoda među poljoprivrednicima o po kolama.
Komunikacije nikad nije previe, zadovoljno ističe g. &Sx;tefan Vilridž, direktor
Monsanta za severnu Evropu.
Zlatni pirinač u tanjiru
Obrazovni sistem očigledno predstavlja strateki ulog u pridobijanju duhova.
Program Biotechnology Challenge 2000, koji delimično finansira Monsanto,
obuhvatio je 33 odsto irskih gimnazijalaca koji sastavljaju izvetaje o ulozi
biotehnologija u proizvodnji hrane. Angažovan da deli nagrade i trofeje,
evropski komesar za zatitu zdravlja potroača, g. Dejvid Birn, lično, ne gaji
nikakvu sumnju u činjenicu da postoji veza između uzdržanosti koju potroači
pokazuju prema biotehnologijama i ozbiljnog nedostatka informacija o ovom
pitanju. U 2001, g. Patrik O'Rajli, direktor Monsanta za Irsku, očekuje ire
učeće, jer ti učenici su prosvećeni potroači i budući donosioci odluka.
Multinacionalna kompanija uči kako da deifruje, odnosno reciklira poruke i
očekivanja drutva. Od pre nekoliko meseci, Monsanto se dvoumi između
prolazne želje za dijalogom i duboko usađene potrebe da odbaci glavne nevladine
organizacije koje osporavaju navodne kvalitete genetski modifikovanih
organizama. Počev od Grinpisa, koji g. Ingo Potrikis, vajcarski pronalazač
zlatnog pirinča i službenik Singente, kvalifikuje kao zločinački prema
čovečanstvu. Zlatni pirinač je genetski izmenjen pirinač obogaćen beta karotinom
(vitamin A), znači genetski modifikovan organizam druge generacije, takozvani
alikament
(hrana i lek) jer pretenduje da, pored prehrambenog, ima i
medicinsko svojstvo. Prvi pirinač u istoriji poljoprivrede koji ima lekovito
svojstvo, s nestrpljenjem se ičekuje u velikim biotehnolokim firmama:
sa pojavom ovog pirinča, i poslednji skeptici odbaciće svaku sumnju u sutinski
pozitivan karakter projekta genetski modifikovanih organizama.
Transgenetski integrisan vitamin A, postaće, na kraju krajeva, moralni promoter
genetski izmenjene hrane u svetu: ko će se usuditi da kritikuje njegove zasluge,
kad zna koliko dece u Trećem svetu pati od slepila zbog nedostatka beta
karotina? Ko će se, ubuduće, odvažiti da posumnja da je opredeljenje sektora
koji se bavi prometom genetski izmenjenog semena po svojoj sutini prehrambeno,
ekoloko i humanitarno?
No, valja biti oprezan u ocenjivanju efikasnosti zlatnog pirinča za datu
populaciju: Grinpis i drugi to dokazuju apsurdom, navodeći primer, potkrepljen
mikrogramima, da bi dete iz trećeg sveta moralo da napravi podvig: da unese 3.7
kg kuvanog zlatnog pirinča dnevno, umesto da pojede dve argarepe, jedan
mango i činiju pirinča. G. M. Potrikis je, na konferenciji za tampu u Biovižnu,
Davosu
biotehnologije, koja je održana u Lionu u februaru 2001, javno
reagovao: Ako imate nameru da upropastite ispitivanja koja se sprovode na
pirinčanim poljima u humanitarne svrhe, bićete optuženi da ste učestvovali
u zločinu protiv čovečanstva. Vai postupci biće brižljivo popisani i imaćete
priliku, ja se bar nadam, da pred nekim međunarodnim sudom odgovarate za svoje
nezakonite i nemoralne radnje.
Zločinci protiv čovečanstva, to su dakle oni koji sumnjaju i osporavaju, znači
demoni na zemlji (Fiends of the Earth), igra rečima prema engleskom imenu
Prijatelji zemlje (Friends of the Earth) i naziv jednog sajta na Internetu
koji dosta upražnjavaju zaposleni u Monsantu. Budući da je političko osporavanje
po svojoj sutini demonsko
, dijalog
ne može da se zavri drugačije nego
raskidom. Ali zar novi Monsanto, u svojoj novoj povelji, nije preuzeo obavezu da
će uspostavljati stalni dijalog sa svim zainteresovanim akterima, kako bi bolje
razumeo pitanja koja pokreće biotehnologija, ali i zabrinutost koju ona izaziva.
Iza te prividne brige, uspostavlja se komercijalna strategija bez minke,
strategija dvostrukog usaglaavanja: naknadnog usaglaavanja slike proizvoda
genetski modifikovanih organizama sa očekivanjima potroača; usaglaavanje
duhova, propagandnim kljukanjem mozgova i intenzivnom komunikacijom.
Jer, mada je jedini i isključivi cilj Monsanta da progura svoj svetski
bio politički projekat, novi Monsanto oseća potrebu da isturi etičke principe,
koji će nužno imati promenljivu geometriju, jer pravila određuje sama
multinacionalna kompanija. U tom cilju, kompanija je mreži Virtlin Vorldvajd,
svetskom stručnjaku za komunikacije korporacija, poverila brigu da pronađe
mehanizme i alate koji će Monsantu pomoći da svoje potroače ubedi razumom i
motivie osećanjima.
Ovo ispitivanje raspoloženja - nazvano projekat Vista -
zasniva se na otkrivanju sistema vrednosti potroača. Na osnovu prikupljenih
podataka, treba razraditi kartografiju načina razmiljanja, na četiri nivoa
(...): predrasude, činjenice, osećanja i vrednosti. U Sjedinjenim Državama,
rezultati ove studije doveli su do formulisanja poruka koje imaju odjeka
među irokim masama, odnosno pojačavaju argument u korist biotehnologije:
manje pesticida u vaem tanjiru. U Francuskoj su zaposleni u Monsantu već
podvrgnuti anonimnoj anketi koja je, navodno, omogućavala da slobodno izraze
svoje miljenje o biotehnologijama, kako u pozitivnom, tako i u negativnom
smislu, pri čemu je zapravo cilj bio da se stvore portparoli koji će služiti
reklamnim porukama namenjenim irokoj publici.
Dvostruki strateki prioritet,
definisan koncepcijom Free to Operate, jeste pristup genetskom materijalu i
pristup tržitima